سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 
گاگول
 
 
هرگاه خداوند، بـنده ای را دوست بدارد، امانتداری را محبوبش می گرداند. [امام علی علیه السلام] 
»» رسم و رسومات عید نوروز

+ رسم و رسوم در عید نوروز (چهارشنبه 29/12/1386 :: ساعت 2:56 عصر)
 

سبز کردن (سبزه رویاندن):
رویاندن دانه های غلات وحبوبات ((گندم ،جو،عدس و....))در آذر بایجان برای مراسم عید نوروز ریشه در باورهای کهن دارد. در  این دیار اواخر دهه دوم اسفند خانم های خانه با خیس کردن دانه های غلات اقدام به رویاندن سبزه برای سفره هفت سین می کنند بعد از جوانه زدن دانه های آنها را در ظرف مخصوص گذاشته با جلوه های ویژه موسوم بوده است بدین گونه که در بعضی از خانواده با استفاده از انواع تزئین با بستن روبان و...طروات وزیبایی به این نما در بهار می دهند این سبزه تا روز سیزده فروردین نگهداری شده ودر روز سیزده بدر به آب سپرده می شود.



                                   



رنگ کردن تخم مرغ:
رنگ کردن تخم مرغ از دیگر رسوم عید نوروز در آذربایجان است تخم مرغ به عنوانسمبل نطفه باروری جایگاه خاصی در تزئین سفره هفت سین و بازی بچه ها دارد این تخمرغ ها رادبرای سفره هفت سین وعید دانه(بایرامیلق) به اشکال ورنگ های مختلف رنگ آمیزیمی شوند در دهاه گذشته غالبا این رنگها را از طریق رنگهای گیاهی مانند پوست گردو ، انار ، پیاز، برگ مو و انواع گیاهان صورت می گرفت.                       


سفره هفت سین :
تقدس عدد در نزد بسیاری از ملل واقوام بشر مورد توجه بوده است و چنین به نظر می رسد که بسیاری فرهنگ و ادیان عدد هفت را کاملترین عدد دانسته وبه آن به دیده احترام خاصی نگریسته مانند هفت آسمان ، هفت دریا ، هفت شهر عشق و...هفت سین نوروز از دیگر (هفت) های مورد توجه در فرهنگ عید نوروز است.
    در خانواده های آذر بایجانی ساعاتی به تحویل سال نو مانده زنان و دختران خانواده با   گستردن سفره اقدام به چیدن وتزئین سفره نوروزی یا سفره هفت سین می کنند این سفره که از نام آن پیدا است با هفت سمبل نمادین که با حرف (س) شروع می شوند. به اضافه برخی نمادهای دیگر چیده می شوند:
سبزه به عنوان نشان سر سبزی / سنبل نماد خوشبو بودن / سیب نشانه عشق و دلداگی / سکه نماد برکت ودارندگی / سنجد محرک عشق ودلباختگی / سمنو نشانه و نماد شیرینی / سیر نماد تندرستس و سلامتی / آب نشانه بی رنگی و حیات / ماهی نماد شادابی و زندگی / قران نماد دین باوری و خداجویی / تخم مرغ نشانه تکمیلی نطفه های باروری و.......



تیریک سال نو


با غلبه برج حمل (فروردین )به برج حوت (اسفند)ساعت تحویل سال فرا می رسد در این زمان الایان رسم بر این بوده که هنگام نوشدن سال در سفر سفره نوروزی دعای تحویل قرائت می شود بعد از خواندن دعا وتبریک گفتن به اعضای خانواده به همدیگر ،بزرگتر خانواده سکه و اسکناس های که قبلا در لای قرآن قرار دارند به عنوتن تبرک عیدانه می دهند. ساعتی بعد از آاز سال نو (اگر زمان تحویل روز باشد) نخست کوچکترها به عید دیدنی بزرگترها می روند و روزهای بعد بزرگتر ازدید کوچکترها را پاسخ می دهند . بعضی نیز که بزرگ خاندان محسوب می شوند به اصطلاح می نشیندتادیگران برای عید مبارکی به دیدنشان بروند . در این دیدارها دیدارکنندگان ضمن مصاحفه سال خوبی را برای همدیگر آرزو می کنند. دید بازدید عید معمولا تا سیزده نوروز ادامه می یابد ولی عید دیدنی خانمها در اصطلاح محلی به طننز تا فراهم آمدن میوه توت نیز طول می کشد.


تخم مرغ بازی :
تخمرغ بازی یکی از بازیهای اختصاصی ویژه نروز است این بازی چند روز مانده به عید شروع شده و تا حوالی سیزده فبروردین به اشکال مختلف توسط بازیگران حرفه ای ادامه می یابد در این بازی دو نفر که طی آن دو نفر شرکت کننده طبق قواعدی سروته تخم مرغ ها رابه  هم می کوبند وتخم مرغ هر طرف که بشکند مغلوباین بازی می گردد و باید آن را به برنده تخم مرغ آن سالم مانده است تحویل می دهد.
البته در اینکهکدام نفر باید بههاصطلاح ((بنشیند))و چه کسی باید ضربه بزند مورد توافق طرفین بازی قرار می گیرد این بازی به اشکال مختلف اجرا می شود مانند*سر به سر * سر به سر و ته به ته * سر به دو سر * پهلو به پهلو



سیزده بدر :
بدر کردن روز سیزده نوروز از سوم کهن و آخرین بخش از آئینهای نروزی در آذر بایجان است در این روز بیشتر خانواده ها بوی خود را در دامان طبیعت می رسااند و به اصطلاح نحسی سیزده را بدر می کنند.
طبق برخی باورهای نحسی روز سیزده ریشه در   نخستین سال تنظیم تقویم خورشیدی دارد به این طوری که در آن سال سیزده فروردین شمسی با سیزدهماه قمری مصاف گردید



منجمان قرار گرفتن خورشید ماه وخورشید را مقابل هم نحس دانسته و معتقد بودنند که با ید کارا تعطیل کرد و از خانه  بیرون رفت ودر سیزده فروردین برای پیوند با طبیعت سبزهای سفره هفت سین را به دامان طبیعت برده و آنها را به آبهی روان جای می سپارند از دیگر آداب این روز گره زدن سبزه ها توسط دختران دم بخت به نیت گشودن بخت واقبال اشان است.
انجام بازیهای محلی نظیر :پیل دسته »النگ دولنگ« ، گیزلین قاچ »قایم باشک« ، قاچان قاچان »گرگم به هوا« ، از جمله باز یهایمعمولی وسنتی روزسیزدهبه دردربین خانواده ها به خصوص پسران ودختران است . با پایین یا فتن سیزدهم فروردین ْئینهای نوروزی دیگری در آذر بایجان به اتمام می رسد وبدین شکل سال کاری دیگری شروع وزندگی روان عادی خود را می یابد.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسین رشوانلوی ( سه شنبه 87/1/6 :: ساعت 4:9 عصر )

»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

هشدار
[عناوین آرشیوشده]
 

>> بازدید امروز: 2
>> بازدید دیروز: 0
>> مجموع بازدیدها: 21180
» درباره من «

گاگول
حسین رشوانلوی
این وبلاگ مقدم بازدیدکنندگان از این سایت را گرامی میدارد

» آرشیو مطالب «
بهار 1387
زمستان 1386

» لوگوی وبلاگ «


» لینک دوستان «

» صفحات اختصاصی «

» طراح قالب «